Acht seconden. 

Zo kort is de aandachtsspanne van de gemiddelde persoon. Je hebt acht seconden om mensen ervan te overtuigen dat je een verhaal hebt dat de moeite waard is om naar te luisteren. Wordt je publiek in deze tijd niet geprikkeld? Dan bladeren, scrollen of swipen ze gedachteloos verder en blijft je boodschap ongelezen. Maar hoe vang je nou de aandacht in slechts acht seconden? 

Probeer het eens op één van de volgende manieren:

Stel een ongewone vraag. Bijvoorbeeld: ‘wat heeft een puppy van 4 maanden te maken met een 30 cm lange knuffelfallus?’ -De lezer denkt: ‘huh, wat heeft dat te betekenen?’ en begint met lezen om achter het antwoord te komen. (Over het waargebeurde verhaal van de knuffelfallus: wellicht deel ik dat hier ooit nog eens ;))  

Begin met het (verrassende) einde. Door te starten met een bijzondere uitkomst, zonder direct de weg ernaartoe te delen, prikkel je mensen om het hele verhaal te lezen. Ze willen weten wat er is gebeurd en wat jij allemaal hebt gedaan om bij dit einde terecht te komen.

Schets een bijzonder beeld: ‘kleine kiezels kraken onder mijn schoenzolen terwijl we in de schaduw van de berg richting de North Buttress lopen: een immense steenmassa doorvlochten met spleten, richels en brede gleuven die door klimmers schoorstenen worden genoemd. “Waar ligt eigenlijk de grens tussen scramblen en klimmen?”, vraag ik me hardop af’  

Door een levendig, niet-alledaags beeld te schetsen schep je een verwachting en wek je nieuwsgierigheid op. Hier geldt: hoe gedetailleerder hoe beter. Hoe meer de lezer het beeld voor zich kan zien, hoe meer hij het verhaal in getrokken zal worden.

Succes!

Meer leren over Storytelling en het schrijven van pakkende teksten? Wellicht is één op één schrijfcoaching dan iets voor jou!


0 Comments

Geef een reactie

Avatar placeholder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *